dinsdag 13 maart 2007

DE GEZINSAUTO

Column - bitterlemonproof maart 2007 * Gezinsauto

door Tom Zwitser

Wanneer je als conservatief een wagen wilt uitzoeken voor het hele gezin, sta je voor een dilemma. Iedere wagen heeft een diversiteit aan
parameters die stuk voor stuk tegen elkaar weggestreept moeten worden. Komt nog eens bij dat reizen met het hele gezin synoniem staat
aan ruzie en verveling op de achterbank(en). Gezin en mobiliteit kortom, zijn lastig te verenigen. Zelfs de roze Opinio-Cadillac lost dit
probleem niet op.

Komt nog eens bij dat de oprechte conservatief zich niet op z'n gemak voelt wanneer hij deelneemt aan de vaart der volkeren. Daar is niets
mis mee, hij probeert er immers het beste van te maken ook al ziet hij vele beren op de weg. Rijden op de autobaan lukt alleen wanneer je
je laat meegaan met de stroom maar wel alert blijft. Eén onverwachte beweging en tientallen auto's vliegen over elkaar, richting de berm,
of ze komen na een drie dubbel geschroefde backflip krassend op hun dak terecht, schuiven even door en daarna is er niets dan rook en
stilte.

De conservatief voelt zich tussen alle managers en vertegenwoordigers unheimisch en onzeker. Met een pink aan het stuur, de andere hand
aan de geluidsinstallatie voor mobiele vergaderingen die elders in het land plaatsvinden, en de voet vol op het gas zijn ze heer en meester
van de weg.

De grote stroom van mobiliteit blijft maar doorgaan. Auto's worden sneller gemaakt dan beren zich kunnen voortplanten en wanneer zich
eens een autootje op onverklaarbare wijze kapot rijdt op een overstekende beer, halen anderen de schouders op en zeggen dat het
percentage ongelukken nog steeds erg laag is, dat deze er bovendien bijhoren en autorijden er ook nog steeds veiliger op wordt. U merkt,
men leidt aan massale beerontkenning.

Daarom komt bitterlemon in haar zoektocht naar de ideale conservatieve gezinsauto uit bij de pantsertank. Grootmachten zetten massaal
hun tanks aan de kant van de weg, omdat deze bij de huidige militaire vredesmissies overbodig schijnen te worden. Een tweedehands tank
is best betaalbaar, heeft een behoorlijke snelheid en je zakt niet snel door het chassis.

De tank is de ideale gezinsauto en daarom is bitterlemon tegen de scheiding van militair en civiel. Je hebt verschillende modellen,
variërend van een 4-persoons, tot een 7-persoons tank en als er gezinsuitbreiding is of opoe moet mee, las je er gewoon een nieuwe
utbouw bij aan de tank. Iedere inzittende heeft onderweg een taak en de kans op ruzie is bijna uit te sluiten. In plaats daarvan dragen
kinderen hun steentje bij om veilig op de plaats van bestemming te raken. Tank rijden maakt deel uit van een gezonde opvoeding. Het is
niet alleen de eerste, maar vooralsnog de enige auto voor het hele gezin, waar ieder lid zijn of haar plaats heeft.

De tank is bovendien prima in staat om beren van de weg te schieten, zonder het verwijt te krijgen dat ze er niet eens zijn. Een goede taak
voor de oudste zoon. En wanneer er een aangeschoten beer op de weg voor pampus ligt, kan een beetje tank deze hindernis gewoon in
volle snelheid nemen terwijl een gemiddeld Toyota’tje er door gelanceerd wordt en de berm invliegt. De energievoorziening is het enige
minpunt, maar zolang de conservatieven met zo weinig zijn als nu het geval is, is de uitstoot niet heel veel meer belastend voor het milieu
dan zij nu al is. Bovendien; hoe eerder alle olie op is, hoe eerder wij als mensheid weer terugkeren naar het normale bestaan zonder
machinale mobiliteit - naar de tijd van paard en wagen en de gezapig verstrijkende eeuwigheid.

Geen opmerkingen: